Νέο φόρουμ για Εληνικά κόμικ σκανς.

Νέο φόρουμ για Ελληνικά κόμικ σκανς.

Αρχειοθήκη Κόμικς

Με την συμμετοχή της GST.

Πέμπτη, 17 Οκτωβρίου 2013

Νέα Ακτίνα+Disney, Game Over! (1966-2013)

Έχουν περάσει σχεδόν 2 μήνες από τότε που βγήκε το τελευταίο τεύχος του περιοδικού ΚΟΜΙΞ με εκείνο τον πρόλογο που, χωρίς να λέει και να εξηγεί τίποτα, ουσιαστικά ανακοίνωνε το τέλος μιας πορείας 47+ χρόνων. Και έχει περάσει κάτι λιγότερο από 1,5 μήνας από τότε που βγήκε το Μίκυ Μαόυς 2460-2461, το οποίο του έλαχε να είναι το τελευταίο τεύχος των Disney εν Ελλάδι. Οπότε μιας και ο αρχικός θόρυβος καταλάγιασε κάπως, είναι καιρός να ασχοληθεί και το μπλογκ με το γεγονός, με μια πιο νηφάλια και ενήμερη ματιά από αυτή που θα είχε καταγραφεί αν είχα βιαστεί να γράψω την γνώμη μου.


Ο Τερζόπουλος και η νεότερη εκδοχή της εταιρίας του με το όνομα Νέα Ακτίνα λοιπόν, αναγκάστηκε να βάλει ένα τέρμα στην μακρόχρονη ενασχόληση του με τα Disney, μια πορεία που άφησε το δικό της στίγμα στην χώρα μας αλλά και στα παγκόσμια εκδοτικά δρώμενα γενικά, μιας και δεν υπάρχουν και πολλοί εκδότες κόμικς που να έχουν κρατήσει τόσο πολύ και με υπό την ίδια διεύθυνση (ναι ξέρω, φαίνεται πως τυπικά τον είχε διαδεχθεί ο γιος του τον τελευταίο χρόνο, αλλά τα πρόσφατα γεγονότα άλλα δείχνουν). Ακόμα δεν γνωρίζουμε αν γενικά κατεβάσει τα ρολά ο εκδότης ή θα συνεχίσει με άλλες εκδόσεις και ίσως, μακριά από τον ΔΟΛ που έχει το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρίας από το 1999. Έτσι και αλλιώς ο Τερζόπουλος είχε κάνει ελάχιστες προσπάθειες στο να επεκταθεί και σε άλλους τίτλους κόμικς και δεν γνώρισε ποτέ την επιτυχία που γνώρισε με τα Disney με αυτούς. Οπότε μένει με τα διάφορα βιβλία και παραμύθια που έβγαζε τα τελευταία χρόνια, τα οποία κάλλιστα μπορεί και να έχει διακόψει επίσης, αλλά δεν ενδιαφέρουν κανέναν στην προκειμένη περίπτωση.


Τι οδήγησε όμως την εταιρία σε αυτή την κατάσταση;


Έχουν ακουστεί πολλοί λόγοι όλο αυτό τον καιρό. Βάζοντας την οικονομική κατάσταση της χώρας μας πάνω από όλους τους υπόλοιπους (αν ο άλλος δεν έχει να φάει, το τελευταίο που τον νοιάζει είναι η ψυχαγωγία του), εξετάζουμε όλους τους υπόλοιπους λόγους για όσους το παλεύουν ακόμα. Εξάλλου, όπως θα διαπιστώσετε οι παρακάτω λόγοι έχουν τις ρίζες τους στην προ την κρίση εποχή.

Οι φανατικοί του περιοδικού ΚΟΜΙΞ έχουν ταυτίσει την πτώση με το ότι δεν τους άκουγαν και δεν αναβάθμισαν την ποιότητα του περιοδικού που είχε πέσει, αλλά σοβαρά τώρα, δεν έβγαζε μόνο ένα περιοδικό με Disney ο εκδότης. Στην πλειοψηφία των υπόλοιπων τίτλων η ποιότητα είχε ανεβεί πολύ και έστω και καθυστερημένα, έδειχνε πως το ίδιο θα γινόταν και για το ΚΟΜΙΞ. Το οποίο ΚΟΜΙΞ όμως φαίνεται πως πούλαγε καλύτερα απ΄όλα τα περιοδικά τους έτσι και αλλιώς. Θα κάνατε εσείς βιαστικές αλλαγές στο best seller σας;

Άλλοι επικεντρώνονται στην κατάσταση που επικρατεί στην ΔΟΛ αυτό τον καιρό. Ο οργανισμός του Λαμπράκη, όπως ακριβώς έκαναν όλοι οι μεγαλοεκδότες στην χώρα μας, έβαζε τα διάφορα τμήματα του να βγάζουν σαβούρα με το κιλό, για να δείχνουν μεγάλο κύκλο εργασιών και να συνεχίσει ο δανεισμός από τις τράπεζες. Τώρα που οι κάνουλες στέρεψαν, την νύφη την πληρώνουν κατά πρώτο λόγο οι εργαζόμενοι που χάνουν την δουλειά τους και μετά οι αναγνώστες όλων των εκδόσεων που πραγματικά μετράνε οι οποίες τις παίρνει και αυτές η μπάλα. Μαζί με τα ξερά, καίγονται και τα χλωρά και μπορεί κάλλιστα ο Τερζόπουλος να αναγκάστηκε να βγάλει πολύ περισσότερους οδηγούς μαγειρικής π.χ. απ' ότι μπορούσε να απορροφήσει η αγορά, για να της βγουν τα νούμερα στον ετήσιο ισολογισμό. Μπορεί βέβαια να ήταν οι μόνες επικερδείς εκδόσεις και να γράφω βλακείες, αλλά μεταξύ μας, 2013 έχουμε, το ίντερνετ έχει εξαπλωθεί τόσο ακόμα και στην χώρα μας, που μπορεί κανείς να κατεβάσει συνταγές στο κινητό του, για αυτόν και όποιον του το ζητήσει από την οικογένεια. Πόσοι θα ξοδευτούν για κάτι τέτοιο σήμερα;



Ο Χρήστος Τερζόπουλος σε πρόσφατη συνέντευξη του στην Ελευθεροτυπία, αναφέρει και το πρόβλημα υπογεννητικότητας της Ελλάδας. Ένα σημαντικός παράγοντας όντως, αλλά με τον Έλληνα να έχει πάψει διαβάζει γενικά και να προτιμά την εύκολη ψυχαγωγική κατανάλωση (sic), δεν θα είχε καμιά διαφορά ακόμα και αν αύριο είχαμε ξαφνικά ένα εκατομμύριο γεννήσεις. Άμα οι ίδιοι οι γονείς δεν εμφυσήσουν στα παιδιά τους την όρεξη για διάβασμα, αν δεν τα ενθαρρύνουν να μάθουν ανάγνωση διαβάζοντας κόμικς όπως συνέβαινε εδώ και δεκαετίες, δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτε στην φθίνουσα πορεία του μέσου στην χώρα μας.

Έχουν ακουστεί επίσης και κουβέντες για το κόστος δικαιωμάτων των ιστοριών, το οποίο δημιουργούσε πρόβλημα βιωσιμότητας των περιοδικών. Τα δικαιώματα της Disney ποτέ δεν ήταν φθηνά όμως. Απλά κάποτε ο εκδότης κέρδιζε πωλήσεις από την αναγνωρισιμότητα των χαρακτήρων (ο λόγος που είναι ακριβά εξαρχής) και δεν τον ένοιαζε και τόσο. Τώρα που πλέον αυτό δεν μετράει και τόσο, λογικό είναι το κόστος να είναι επιπλέον σκόπελος. Κάτι φήμες που ακούστηκαν πως ο Τερζόπουλος ουσιαστικά έπαυσε τους τίτλους του προσωρινά για να πιέσει την Disney ρίξει το κόστος δικαιωμάτων, τις θεωρώ αστείες. 47 χρόνια συνεργάζεται με αυτούς. Θα ξέρει σίγουρα πως τέτοιοι επιχειρηματικοί κολοσσοί δεν καταλαβαίνουν από κάτι τέτοια και προτιμούν να περιμένουν αρκετό καιρό μέχρι να εμφανιστεί η κατάλληλη και συμφέρουσα προς τους όρους που θέτουν πρόταση, παρά να κάνουν βιαστικές κινήσεις συμβιβασμού. Γενικά, οι μπλόφες σε αυτούς δεν πιάνουν, τουλάχιστον όχι όταν παίζουν ποσά που είναι μικρά για αυτούς. ;) Δεν θα σκάσουν κιόλας αν δεν υπάρχουν Disney εκδόσεις στην Ελλάδα. Οι ταινίες τους να συνεχίσουν να βγαίνουν και τα άλλα κανονίζονται.


Καταλήγοντας...


Στα 47 χρόνια που έβγαζε τα κόμικς του ο Τερζόπουλος, έγραψε ιστορία. Έβγαζε τις πιο προσεγμένες εκδόσεις που απευθύνονταν - κατά βάση - σε μικρά παιδιά, κάτι που εκτιμήθηκε και από τους γονείς, οι οποίοι εμπιστεύτηκαν τις εκδόσεις του ως αναγνώσματα για τα παιδιά τους. Ήταν σχεδόν πάντα ο εκδότης που προσαρμοζόταν καλύτερα στις επιταγές της εποχής, για αυτό και κράτησε για τόσο καιρό, σε αντίθεση με τους σύγχρονους του που στις πρώτες δυσκολίες στην δεκαετία του '90 είτε έκλεισαν είτε παράτησαν τα κόμικς και συρρικνώθηκαν ως επιχειρήσεις. Ο Τερζόπουλος έμεινε τελευταίος, συνεχίζοντας να βγάζει κόμικς για τα περίπτερα, απευθυνόμενος πάντα στα παιδιά (από 3 έως 93 χρονών :) ) και κρατώντας το μέσο ακόμα στο οπτικό πεδίο του Έλληνα, υπενθυμίζοντας του πως ακόμα υπάρχουν και φέρνοντας ακόμα και στην εποχή μας ένα μικρό ποσοστό νεαρών αναγνωστών στο μέσο, όπως ακριβώς έκανε και παλιά. Είναι κρίμα λοιπόν μέρος των σχολίων που γράφτηκαν το τελευταίο διάστημα να αναθεματίζουν έναν άνθρωπο που πρόσφερε στο μέσο όσο λίγοι στην χώρα μας και να παραβλέπουν ότι καλό έχει πετύχει όλα αυτά τα χρόνια, ιδίως όταν πολλοί από τους παράγοντες που οδήγησαν στον τερματισμό των εκδόσεων του, δεν ήταν στον έλεγχο του. Σίγουρα, επιχείρηση είχε, δεν το έκανε και δωρεάν ούτε υπονοώ πως δεν είχε περιθώρια να κάνει κάποια πράγματα καλύτερα από αυτά που έκανε τελικά, αλλά θα μπορούσε κάλλιστα να είχε σταματήσει εδώ και καιρό ή να το κάνει με την προχειρότητα που χαρακτήριζε κάποιους άλλους εκδότες στο παρελθόν.

Και έτσι μένουμε μόνο με την Anubis να βγάζει σποραδικά κάποια κόμικς στο περίπτερο (τα οποία έχουν πιο συγκεκριμένο κοινό από ότι τα Disney), και ένα σκασμό από παιδικά περιοδικά-παιχνιδοσελίδες με προκαθορισμένη ημερομηνία λήξης που επί το πλείστον δεν έχουν σχέση με κόμικς, ούτε μένουν στην μνήμη. Όμως και αυτή είχε οικονομικά προβλήματα πρόσφατα, από τα οποία δεν ξέρουμε αν έχει ξεφύγει τελικά. Και πιθανότατα να μην έβγαζε ούτε αυτά που βγάζει αν μπορούσε να προωθήσει τους τόμους που βγάζει στα βιβλιοπωλεία - οι οποίοι επίσης έχουν μειωθεί αισθητά - με κάποιον άλλο τρόπο. 

Πραγματικά, δεν διαγράφονται ευνοϊκά τα πράγματα για τα κόμικς στην Ελλάδα, εκτός και αν βρεθούν νέοι εκδότες να επενδύσουν σε αυτά. Κάτι που γίνεται όλο και δυσκολότερο όσο περνάνε τα χρόνια...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου